25.02.2012

DIY: Hengekøye

Ja da er hengekøya ferdig, og her kommer oppskriften på hvordan du kan lage en selv! Du benytter kun to enkle knuter på hele køya, og resultatet blir garantert bra! Det kan være en fordel å lese gjennom hele innlegget før man begynner, sånn i tilfelle det er noe du ikke forstår. Og om noe skulle bli uklart, ikke vær redd for å stille spørsmål!

Alt du trenger er to stokker (feks av selje eller bjørk) med lengde 80 cm og ca. 5 cm diameter, masse tynt nylontau, 8 meter tykt nylontau og kniv. Det er også en fordel om du har en lang linjal/målebånd, og en god dose tålmodighet... Jeg har fulgt oppskriften i speiderhåndboka.


Det kan være lurt å ha en slik dings, til å surre all tråden på når du knyter:


Her er tegnigen fra speiderboka, den er litt kort og upresis, men jeg tror jeg fant ut av det.


Først borrer man ett hull i hver ende av de to stokkene. Husk at hullene må være store nokk til å få det tykke tauet igjennom.


Så tar man litt teip på endene på det tykke tauet, som er 8 meter langt...


...og trer endene gjennom hullene i den ene stokken, til det er ca. bare en meter tau igjen på "toppen". Pass på så endene er like lange, knyt en vanlig knute rett under stokken, som vist på bildet:


Deretter målte jeg taulengdene, og knøt en enkel knute ved ca. 220 cm. Dette blir sånn cirka lengden på hengekøya, men det går bra om den ikke blir så lang, for det tynne nylontauet strekker seg noe innmari, fant jeg ut til slutt...


Mål opp og knyt på begge taulengdene, for så å tre den andre stokken på. Knyt tauendene sammen, feks med båtmannsknop (høyre over venstre og venstre over høyre).


For sikkerhets skyld kan du jo teste om køya blir lang nok, men jeg kan garantere at den blir det uansett.


Nå skal vi begynne med det tynne nylontauet. De første gangene brukte jeg ca. 4 meter, men så ble jeg lei av å skjøte sammen tau, så jeg brukte vel ca. 13 meter på det meste. Iallefall; kutt av en brukbar lengde tynt nylontau og surr det sammen eller rundt en sånn tredings som vist lengre oppe. Nå skal man knyte dobbelt halvstikk hele veien bortover det tykke nylontuet.


Start med å ta en dobbelt halvstikk rundt trestammen, knyt noen ekstra (blå)knuter så den sitter (les bildet fra høyre mot venstre...):


Fortsett med denne knuten bortover det tykke yttertauet (husk å stramme hele tiden):


Det kan godt være en 8-10 cm mellom hver halvstikk, men pass hele tiden på å få noenlunde like store løkker, helst ikke så veldig store, ca. 5-7 cm høye. Når du har kommet deg helt bort til den andre stokken, tar du en dobbel halvstikk rundt den også:


Deretter skal vi begynne med flaggstikk (brukes ofte ved flaggheis):


Den gule tråden er løkka vi allerede har laget med dobbelt halvstikk, og den orange tråden er den du knyter med. Tegningen gjelder når du knyter fra venstre mot høyre, så når du skal tilbake gjør du det bare omvendt. Jeg har prøvd å lage en filmsnutt som viser dette:


Slik skal det etter hvert se ut:


Kann ikke få sagt det nokk: husk og stramme underveis!!!
Og da har dere sikkert skjønt at det er denne knuten som gjelder for å få til "nettet" i køya. Jeg knøt ca. 14 rad med flaggstikk... Forresten; når man snur tar man alltid en dobbelt halvstikk på trestokken!

Her ser dere hvorfor det kan være lurt å ha noe å surre tråden rundt, mens man knyter
(laaang tråd):


Eh...ja, fikk lurt fram et lite smil til fotografen!


Nå er det vel på tide å vise dere hvordan man skjøter sammen tau, og her ser dere det:


Ja etter sånn ca. 14 rad med flaggstikk, er du nå klar til å ta et rad med flaggstikk og dobbelt halvstikk! Nå skal nemlig "nettet" festes til det andre yttertauet. Som vanlig snur du vha dobbelt halvstikk på stokken, men så tar du en dobbelt halvstikk på det tykke tauet også. Deretter tar du et flaggstikk ned i løkken på forrige rad, for så å ta dobbelt halvstikk rundt yttertauet igjen. Fortsett slik hele veien bortover, husk ALLTID å stramme tauet!


Jeg har prøvd å mekke en film om dette også:


Når du har gjort slik hele veien bortover det tykke tauet, vil du mest sannsynlig ha fått tau til overs. Det er fordi du har strammet godt! Får du ikke tau til overs, har du ikke strammet godt nok, stram mer! Det du gjør for å få bort den ekstra taubiten, er å løsne på knuten, dra tauet igjennom trèet, og knyt en ny knute!


Fest enden av den tynne nylontråen på trestokken, feks med dobbelt halvstikk og noen (blå)knuter.

TADAAAAA - nå har du din egen hjemmelagde hengekøye!
Hvor kult er ikke det?


Søsteren min prøvde den, og det viste seg at nylontauet siger når noen ligger oppi, så ikke vær redd for at du har knytt for få rader, køya blir faktisk ganske dyp. Det viktigste er å stramme det tykke tauet godt, så du får en slags "ramme" rundt deg når du ligger i den.

Vi som er speidere kan ta den med oss på turer og leirer, ellers så kan den rett og slett henge i hagen, men ikke la den henge i sterkt sollys for lenge, da kan nemlig nylontauet blekes og slites. Så for all del, ta godt vare på den, spesielt siden det er mye arbeid med å lage en ny, jeg brukte nesten to dager på å lage en... Men det var definitivt verdt det, tenk å ha sin egen hengekøye!

Og til speiderne på Ytterøya: vær så snill å ta en grundig kikk på dette innlegget til neste speidermøte, så stiller dere forberedt til en ny runde med knyting ;)

Og èn ting til før jeg runder av; det var veldig mye jobb med denne DIY'en, så vær litt takknemlige pliiis?! Jeg har tross alt laget 3 filmer, tatt mange bilder og beskrevet prosessen som best jeg kunne. Nå skal det jammen bli godt med litt søvn!

Puh det ble et langt innlegg...

post signature

11 kommentarer:

  1. Kjæmpebra Signe:)
    Lage du mi å du sia du va så flink?;p

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, bare prøv deg du... Kommer nok ikke til å skje :P

      Slett
  2. Wow, det var et langt innlegg! så langt at jeg fikk til å trykke på "Page down" knappen 15 ganger!! xD :P

    SvarSlett
  3. Så utrolig kult! Er fantastisk imponert. Hva er neste prosjekt? hengekøye for hele patruljen kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det hadde vært noe :) Med litt sterkere tau kanskje...

      Slett
  4. Superbra Signe Amalie! Eg har lagt ut lenke på Speiderprogram si facebookside. Eg vil også lage hengekøyeknytting til en aktivitet i programmet. Håpar det er greit at eg viser til dette blogginnlegget. Det er veldig greit å ha så detaljert framgangsmåte å vise til. Følg med på Vandrer/Kreativ/Tau og knuter på speiderprogram.no.

    Speidarhelsing frå Ingeborg (programkonsulent på forbundskontoret).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ingeborg, ja det er helt i orden :D

      Slett
  5. Så flink du er! Sånn ei vil eg òg laga!
    Solvor

    SvarSlett
  6. knallbra :-) får nok prøva laga sånn her :-)

    SvarSlett